- Urząd Gminy
- Kodeks etyczny pracowników urzędu
Kodeks etyczny pracowników urzędu
KODEKS ETYCZNY
PRACOWNIKÓW URZĘDU GMINY KOBYLNICA
PREAMBUŁA
Głównym zadaniem samorządów jest służebność wobec mieszkańców, rola rzecznika i lidera, wyrażanie aspiracji i przewodzenie w ich urzeczywistnianiu. Jest to możliwe wówczas, gdy zaplecze samorządu stanowią pracownicy zapewniający najwyższy standard usług świadczonych społeczności lokalnej.
Samo przestrzeganie litery prawa nie zapewnia jeszcze właściwych relacji pracowników samorządowych z mieszkańcami. Niezbędna jest szeroko rozumiana przyzwoitość w działaniu wyrażająca się w życzliwości, otwartości i partnerskim traktowaniu mieszkańców.
Kodeks etyczny pracowników Urzędu Gminy Kobylnica służy:
· lepszemu, wiarygodnemu wizerunkowi urzędników i urzędu,
· wyeliminowaniu sytuacji mogących powodować możliwość korupcji,
· przejrzystości pracy urzędnika i urzędu,
· poprawie jakości pracy urzędnika i relacji, występujących między pracownikami oraz między pracownikami i klientami,
· zmianie stereotypów, które przez lata przylgnęły do urzędnika,
· zachowaniu fundamentalnych zasad etyki,
· kształtowaniu postaw urzędnika, pozwalających na zwiększenie szacunku i podniesienie poziomu zaufania do urzędnika,
· informacją i pomocą w określeniu postępowania urzędnika, który często ma do czynienia z sytuacjami etycznie niejednoznacznymi.
Niniejszy Kodeks etyczny zawiera wartości określające podstawowe zasady współżycia społecznego oraz zasady konstytucyjne Rzeczpospolitej Polskiej tj.:
· zagwarantowanie praw obywatelskich,
· zapewnienie rzetelności i sprawności w działaniu instytucji publicznych ,
· poszanowanie wolności i sprawiedliwości,
· współdziałanie władz,
· dialog społeczny,
· przestrzeganie zasady pomocniczości, umacniającej uprawnienia obywateli i ich wspólnot,
· dbałość o zachowanie przyrodzonej godności człowieka, jego prawa do wolności i obowiązku solidarności z innymi.
Mając na względzie podstawowe kryteria wykonywania zadań powierzonych pracownikom Urzędu Gminy Kobylnica oraz dostrzegając konieczność pełnej ich realizacji w praktyce, ustanawia się Kodeks Etyczny Pracowników Urzędu Gminy Kobylnica.
Celem niniejszego Kodeksu jest sprecyzowanie wartości i standardów zachowania pracowników Urzędu Gminy Kobylnica, związanych z pełnieniem przez nich obowiązków oraz poinformowanie klientów o standardach zachowania jakich mają prawo oczekiwać od pracowników Urzędu.
Kodeks Etyczny pracowników Urzędu Gminy Kobylnica oparty został na fundamentalnych wartościach: sprawiedliwości, równości, prawdzie, bezstronności, rzetelności, uczciwości, szacunku, uprzejmości, odpowiedzialności, godności i lojalności.
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
Ilekroć w niniejszym kodeksie jest mowa o:
1) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Kobylnica;
2) Kodeksie – należy przez to rozumieć Kodeks Etyczny pracowników Urzędu Gminy Kobylnica;
3) Pracowniku – należy przez to rozumieć pracownika Urzędu Gminy Kobylnica posiadającego status pracownika samorządowego, o którym mowa w art. 1 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn zm.).
ZASADY OGÓLNE
§ 1
Kodeks wyznacza zasady (standardy) postępowania pracowników Urzędu w związku z wykonywaniem przez nich zadań publicznych, tj. pełnieniem służby publicznej.
§ 2
Pracownik samorządowy traktuje pracę jako służbę publiczną, ma zawsze na względzie dobro wspólnoty samorządowej.
Działa zawsze tak, aby być wzorem praworządności i prowadzić do pogłębienia zaufania mieszkańców do Urzędu.
Pamięta, że swoim postępowaniem daje świadectwo o Gminie Kobylnica oraz współtworzy wizerunek pracownika samorządowego.
Przedkłada dobro publiczne nad interesy własne i swojego środowiska.
Pamięta o służebnym charakterze swojej pracy, wykonuje ją z poszanowaniem godności innych i poczuciem godności własnej.
WYKONYWANIE OBOWIĄZKÓW
§ 3
Pracownik wykonuje obowiązki rzetelnie i bezstronnie wykorzystując w sposób najlepszy swoją wiedzę i umiejętności.
Pracownik w szczególności:
1) rozpatruje sprawy zgodnie z prawem i bez zbędnej zwłoki, z wrażliwością, mając na względzie wiek, zdolność rozumienia przez klienta Urzędu skomplikowanych przepisów,
2) pracuje sumiennie, dążąc do osiągnięcia najlepszych rezultatów swojej pracy i mając na względzie wnikliwe oraz rozważne wykonywanie powierzonych mu zadań,
3) nie uchyla się od podejmowania rozstrzygnięć oraz odpowiedzialności za swoje postępowanie,
4) jest twórczy w podejmowaniu i wykonywaniu zadań, a wyznaczone obowiązki realizuje aktywnie, z najlepszą wolą,
5) w rozpatrywaniu spraw nie kieruje się emocjami,
6) traktuje klientów w podobnych okolicznościach w taki sam sposób,
7) powiadamia z odpowiednim wyprzedzeniem o zmianie przepisów, które niekorzystnie wpływają na uprawnienia mieszkańców,
8) informuje mieszkańców, iż mogą się odwoływać od niekorzystnych dla nich decyzji,
9) jest gotów do przyjęcia krytyki, uznania swoich błędów i do ich naprawienia,
10) racjonalnie, oszczędnie i efektywnie gospodaruje gminnym majątkiem i środkami publicznymi, będąc gotowy do rozliczenia swoich działań w tym zakresie,
11) dotrzymuje zobowiązań, kierując się prawem i przewidzianym trybem działania,
12) jest lojalny wobec swoich zwierzchników, gotów do wykonywania służbowych poleceń w sposób gwarantujący poszanowanie prawa i ograniczający możliwość popełniania pomyłek,
13) jest powściągliwy i rozważny w publicznym wypowiadaniu poglądów na temat pracy swojego Urzędu.
14) zgłasza wątpliwości dotyczące celowości lub legalności decyzji podejmowanych w Urzędzie bezpośredniemu przełożonemu lub w przypadku braku reakcji odpowiednim organom.
MERYTORYCZNE PRZYGOTOWANIE DO PRACY
§ 4
Pracownik dba o podnoszenie swoich kwalifikacji, kompetencji, wiedzy.
Pracownik w szczególności:
1) dąży do pełnej znajomości aktów prawnych oraz wszystkich faktycznych i prawnych okoliczności sprawy,
2) rozwija wiedzę zawodową, potrzebną do jak najlepszego wykonywania pracy w urzędzie,
3) jest przygotowany do racjonalnego, merytorycznego i prawnego, uzasadnienia własnych decyzji i sposobu postępowania,
4) jest otwarty na współpracę i korzystanie z doświadczenia i wiedzy zwierzchników, kolegów i podwładnych, a w przypadku braku wiedzy specjalistycznej, do korzystania z pomocy ekspertów,
5) jeżeli w sprawie są wyrażane zróżnicowane opinie, dąży do uzgodnień opartych na rzeczowej, merytorycznej argumentacji,
6) przestrzega zasad poprawnego zachowania, zapobiega napięciom w pracy i rozładowuje je.
PRZEJRZYSTOŚĆ POSTĘPOWANIA I ZAPOBIEGANIE KORUPCJI
§ 5
1. Pracownik dokłada wszelkich starań, aby jego postępowanie było jawne, zrozumiałe i wolne od podejrzeń o jakąkolwiek formę interesowności czy tez korupcji.
2. Pracownik w szczególności:
1) w prowadzonych sprawach traktuje równo wszystkich uczestników, nie ulega żadnym naciskom,
2) nie dopuszcza do podejrzeń o związek między interesem publicznym i prywatnym,
3) nie demonstruje zażyłości z osobami publicznie znanymi ze swej działalności politycznej, gospodarczej, społecznej lub religijnej, wystrzega się promowania jakichkolwiek grup interesu,
4) nie podejmuje żadnych prac ani zajęć, które kolidują z obowiązkami służbowymi,
5) od uczestników prowadzonych spraw nie przyjmuje żadnych korzyści materialnych lub osobistych, ani obietnic takich korzyści,
6) udostępnia klientom żądane przez nich informacje i umożliwia dostęp do publicznych dokumentów zgodnie z zasadami określonymi w ustawach,
7) nie ujawnia informacji poufnych ani nie wykorzystuje ich dla korzyści finansowych lub osobistych, zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu zatrudnienia.
NEUTRALNOŚĆ POLITYCZNA
§ 6
Pracownik w wykonywaniu zadań i obowiązków jest neutralny politycznie.
Pracownik w szczególności:
1) nie manifestuje publicznie w miejscu pracy i przy wykonywaniu obowiązków służbowych, swoich poglądów i sympatii politycznych,
2) rzetelnie realizuje zwoje zadania i obowiązki bez względu na własne przekonania i polityczne poglądy,
3) dystansuje się od wszelkich wpływów i nacisków politycznych, które mogą prowadzić do działań stronniczych,
4) nie angażuje się w działania administracji samorządowej, które mogłyby służyć ugrupowaniom politycznym,
5) zapewnia jasność i przejrzystość własnych relacji z osobami pełniącymi funkcje polityczne,
6) nie wykorzystuje wpływów politycznych na rekrutację i możliwość awansu w Urzędzie.
MONITORING KODEKSU
§ 7
1. Celem monitoringu jest poznanie opinii pracowników i społeczności lokalnej na temat funkcjonowania Kodeksu.
2. Monitoring Kodeksu :
1) ma za zadanie wskazać czy Kodeks etyczny jest skutecznym dokumentem w rzeczywistym kształtowaniu postaw etycznych pracowników i czy pracownicy postępują zgodnie z jego zasadami,
2) prowadzony jest w oparciu o anonimowe badanie ankietowe skierowane osobno do pracowników i osobno do reprezentantów społeczności lokalnej,
3) dokonywany jest raz w roku w terminie do 30 sierpnia,
4) obejmuje wszystkich pracowników.
3. Wynikiem przeprowadzonego monitoringu jest raport w formie sprawozdania, zawierającego wyniki ankiet oraz propozycje dotyczące modyfikacji Kodeksu.
4. Raport z monitoringu zamieszczany jest na stronie internetowej Urzędu.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 8
1. Pracownicy są zobowiązani przestrzegać przepisów Kodeksu i kierować się jego zasadami.
2. Pracownicy są gotowi poddać się wszelkim formom kontroli i ocenie pracy.
RAPORT z przeprowadzonego monitoringu Kodeksu Etycznego Pracowników Urzędu Gminy Kobylnica